Project Description

Designoptimering og 3D produktionsgrundlag til verdens længste sænketunnel

Femern-tunnelen bliver en 18 kilometer lang sænketunnel mellem Rødbyhavn på Lolland og den tyske ø Fehmarn. Det bliver verdens længste sænketunnel bestående af en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor.

I hele tilbuds- og dialogfasen har CN3 assisteret det internationale entreprenør-konsortium, Femern Link Contractors (FLC), i konkurrencen om tre ud af de fire hovedentrepriser på Femern Link. FLC er udpeget til at bygge tunnel, portaler og ramper.

CN3 var hyret til at opfylde de høje BIM-krav i tilbud- og dialogfasen. Vi bidrog til udviklingen af en fuldkommen BIM-strategi for projektet og understøttede projekteringsforløbet ved løbende verificering af rådgiverens 2D design og udvikling af detaljerede produktionsmodeller. CN3 har modelleret alle permanente konstruktioner – inkl. sænketunnel, portaler og ramper, forbindelsen ml. sænketunnel og cut-and-cover, specialelementer m.fl. – hvilket resulterede i en fuldt detaljeret produktionsmodel – optimeret ift. både design og produktion. Endvidere udførte CN3 geometrisk verificering af beton og linjeføring samt detaljerede armeringsmodeller og jordmodeller.

Udover at sikre et effektivt samarbejde projektets parter imellem, sikrede modelarbejdet også at konsortiet kunne aflevere et verificeret og fuldkomment bygbart design, som også kan anvendes som færdigkoordineret digitalt produktions-, drifts- og vedligeholdelsesgrundlag.

REFERENCEDATA
BYGHERRE: Femern
INGENIØR: COWI
ENTREPRENØR: Femern Link Contractors; VINCI Construction Grands Projects, Per Aarsleff, Wayss & Freytag Ingenieurbau, Max Bögl, CFE, Solétanche-Bachy International, BAM Infra, BAM International
ANLÆGSSUM: >50 mia. kr.

YDELSER
LOD 400-500 produktionsmodel
Design review og verificering
Optimering for præfabrikation
Digital produktion
Klip & buk lister
Mængdeopgørelser
Håndtering af grænseflader
Integreret projektaflevering